czwartek, 27 stycznia 2011

Przygotowania do sezonu

Wbrew pozorom, zimowa przerwa między sezonami to ciężki okres dla wszystkich kierowców.

Na 42 dni przed rozpoczęciem sezonu startów, kierowcy zespołu Sauber zwiększają tempo pracy. Mogłoby się wydawać, że podczas zimowej przerwy tylko śpią, oglądają TV i siedzą przed symulatorami, jednak nie jest to aż tak proste. Tak naprawdę, niedługi czas po zakończeniu sezonu, zawodnicy rozpoczynają brutalnie ciężkie treningi fizyczne. Jazda bolidem Formuły 1 z zewnątrz wydaje się banalnie prosta i przyjemna, jednak nie jest to tylko siedzenie w wygodnym fotelu i kręcenie kolorową kierownicą. Oprócz tego kierowcy przeżywają ogromne przeciążenia, dochodzące nawet do 5G, a wtedy dzięki siłom grawitacji itd. ich ciała są aż kilka razy cięższe. Przykładem miejsc najwyższych przeciążeń może być np. dohamowanie do zakrętu nr 1 na torze Monza, zakrętu nr 19 w SPA, czy nr 12 na torze w Turcji. Można do tego dodać wysoką temperaturę pod kombinezonem oraz nie największa ilość powietrza w kasku. Jednym słowem, jazda bolidem Formuły 1 to katorga. 


W związku z tym, zespół Sauber zorganizował swoim zawodnikom specjalny obóz pod okiem najlepszych lekarzy i trenerów. Obóz odbywa się w szwajcarskim ośrodku sportowym w Glarus. Wzięli w nim udział Kamui Kobayashi, dla którego będzie to drugi sezon w F1, oraz debiutujący Sergio Perez. Dołączył do nich również tester - Esteban Gutierrez, który w każdej chwili musi być gotów do startu w wyścigach, więc jego forma jest równie ważna jak obu kierowców podstawowych. 



''Trzy razy w roku sprawdzamy stan fizyczny naszych kierowców, opracowujemy cele i programy ich realizacji i wspólnie trenujemy'' - informuje Markus Angst, który wraz z trzema innymi specjalistami nadzoruje przygotowania kierowców. 

Od zawodników F1 wymaga się bardzo dużej sprawności fizycznej, więc obóz był zróżnicowany. Po szczegółowej kontroli medycznej, wzięli udział w testach w Szwajcarskim Ośrodku Olimpijskim, które miały określić aktualny poziom siły, wytrzymałości i koordynacji ruchowej. Dzięki tym testom, prowadzący obóz mogli ułożyć plan treningowy, który będzie realizowany w czasie przerwy zimowej. Głównym celem obozu była poprawa podstawowych umiejętności fizycznych oraz szybkości reakcji, koncentracji i pracy zespołowej. 

Trening siłowy odbywa się głównie na siłowni. Zawodnicy muszą mieć wystarczające umiejętności, by przez cały wyścig wytrzymywać przeciążenia, wstrząsy i inne zjawiska, które towarzyszą jeździe bolidem. Najbardziej obciążona jest szyja, ale ręce i nogi kierowców również muszą być w najwyższej formie. Trening w Szwajcarii to również narciarstwo biegowe, wspinaczka górska, nocne wędrówki w rakietach śnieżnych oraz wspinaczka na zamarzniętym wodospadzie, której celem ma być zwiększenie odwagi.


Koncentracja jest kolejnym ważnym obszarem w umiejętnościach kierowców Formuły 1 oraz ma swoje zastosowanie w kwalifikacjach. Kluczem do sukcesów jest również przyzwyczajanie zawodników do szybkich(i dobrych) reakcji pod presją. W tym kierunku, kierowcy brali udział w ćwiczeniach, polegających na strzelaniu do celu z 9-milimetrowego pistoletu. W tym treningu, jak i w kwalifikacjach wymaga się maksymalnej koncentracji. 

''Podczas całego obozu jest sporo zabawy, jednak oczekujemy od wszystkich dużego zaangażowania. Lekarze i trenerzy zawsze są na miejscu i obserwują, jaki nacisk na kierowcach wywołują konkretne ćwiczenia, a na przykład podczas wspinaczki musimy przezwyciężać samych siebie, ale także zdobywamy zaufanie do swoich współpracowników.''

''Mamy tu świetnych instruktorów i dobrze jest spędzać z nimi czas. Osobiście wolę wysokie temperatury, a niestety obóz odbywał się w zimowych warunkach. To trudny program, jednak czuję postępy, które będą potrzebne w kolejnym sezonie'' - powiedział Kamui Kobayashi. 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz